Lederutvikling
Vi vet at de beste resultatene nås når lederutvikling knyttes tett til deltakernes strategiske og operative hverdag, og når deltakerne er aktører og ikke passive tilhørere i sin egen læringsprosess.
Tjenester
Typiske oppdrag kan være:
- Endringsledelse
- Strategisk ledelse
- Operativt lederskap
- Teamutvikling
- Kommunikasjon
- Konflikthåndtering
- Kultur og verdier
- Mental trening
Tilnærming og arbeidsform
Vi legger vekt på at lederutvikling skal være knyttet til bedriftens forretningsmessige utfordringer og til reelle forbedringsbehov i organisasjonen. Vi vil i denne sammenheng benytte deltakernes egne hverdagsutfordringer som utgangspunkt for trening og øvelser fremfor generelle case.
- Du har kontroll på tallene og kjenner rot-årsaken til avvikene
- Du får sjelden overraskelser i tallene
- Du har gode prosesser for å lukke budsjettavvikene (for de vil komme)
- Controllerne er fremoverlente og i forkant av forretningsutviklingen
- Du avverger fremfor å måtte forklare i etterkant
- Du har godt nedbrutte budsjetter og utarbeider løpende forecasts
- Det er fullt fokus og kontroll på balansen i regnskapet
- Du har optimal likviditetsstyring (lite kapital er bundet i den operative driften)
- Du vet hvor i virksomheten du tjener penger
Tilnærming og arbeidsform
Vi legger vekt på at lederutvikling skal være knyttet til bedriftens forretningsmessige utfordringer og til reelle forbedringsbehov i organisasjonen. Vi vil i denne sammenheng benytte deltakernes egne hverdagsutfordringer som utgangspunkt for trening og øvelser fremfor generelle case.
I hovedsak vil dette omhandle:
- Arbeidsprosesser og leveranser (de resultater jeg er ansvarlig for)
- Kompetanse- og medarbeiderutvikling (de menneskene jeg leder)
- Kommunikasjon og adferd (jeg som leder)
Vil du vite mer om hvordan vi jobber?
Vi er et selskap med dyktige fagpersoner med mye erfaring innenfor vårt område.
Lederutviklingsprogram
Vårt grunnleggende prinsipp er at deltakere i et lederutviklingsprogram i hovedsak skal kunne trene på egen arena, dvs. i egen arbeidssituasjon. Fellessamlingene i et slikt program vil utgjøre et ”testlaboratorium” for egen lederadferd.
Vi benytter varierte læringsmetoder og -prinsipper, og vi vil skifte mellom bruk av rolletrening, observasjon, tilbakemelding og erfaringsutveksling som videre vil belyses med relevant ledelsesteori. Vår metodikk innebærer at ledere trener i en åpen og støttende dialog på tvers av avdelinger og nivåer.
Som en rød tråd i alle læringsprosesser benytter vi et element av resultatledelse. Dette innebærer at den enkelte leder utarbeider personlige utviklings- og resultatmål, og deretter gjennomføres det løpende resultatsikring av disse. Målene vil være direkte relatert til egen rolle og eget resultatansvar.
Vårt teoretiske fundament er beskrevet i boken “Resultatledelse i teori og praksis” av John Erik Stenberg (Considium, Asker 2013).
Lederveiledning (Coaching)
Hensikten med lederveiledning er å skape en arena for å diskutere både faglige og mer personlige problemstillinger som leder innen en trygg, men samtidig utfordrende ramme.
Coaching bygger på den forutsetning at oppdragsgiveren har ansvar for egen utvikling og å forberede temaer for diskusjon. Konsulentens ansvar er på bakgrunn av dette å identifisere relevante problemstillinger og å bidra til at disse bearbeides slik at de kan håndteres på en forsvarlig og effektiv måte.
Veiledningssamtalene vil normalt utdype følgende temaer:
- egen adferd og hvordan denne oppleves
- delegering og styring
- egen autoritet
- egen rolle som leder
- konflikthåndtering og håndtering av dilemmaer
- egen tidsstyring og prioritering
- forberedelser til viktige og/eller kritiske situasjoner
Bli kontaktet
Fyll ut skjemaet, og du hører fra oss snart.