< Tilbake til aktuelt
Aktuelt, Aktuelt – forside

Med mandat til å finne løsninger

– Jeg skulle gjerne skjønt enda tidligere at det er bedre å lede på mål og leveranser, og ikke på aktiviteter, smiler Arne Martin Nytrøen. Det er en stund siden han startet i sin første lederjobb og lette etter den beste måten å lede ut en virksomhet med mange kompetente fagfolk og alt for mange samtaler om detaljer i saksutredninger.

Hjertet banker fortsatt for ledelse i offentlig virksomhet. Som konsulent bruker han både sin egen ledererfaring, og de erfaringene han har fått gjennom mange sammenlignbare oppdrag i ulike offentlige – og for den saks skyld private – virksomheter.

– Mye handler om å endre tankesettet hos ledere, sier Arne Martin Nytrøen. Han anbefaler flere ledere å kjempe seg til et handlingsrom. – Du får ikke mer enn du krever, sier han. – Selvfølgelig innen gitte rammer og strukturer. Her kan du jobbe med teamet, målene og de gode prosessene slik at du kan lykkes på vegne av de du er til for: Innbyggerne, kundene eller brukerne. Gir du ledere og medarbeidere større innflytelse, kan de gjøre mer raskere.

– Det handler om å gjøre noe annet. Velge en annen måte å løse oppgaven på. Fagtradisjoner utfordres og endringstakten forventes å øke. Innbyggerinnflytelse bidrar til å finne gode løsninger.

Står du i en situasjon der du har for stor tjenesteproduksjon i forhold til ressurser til disposisjon, kan du gjerne ringe Arne Martin Nytrøen. Han er ofte i oppdrag der oppdragsgiver sier «vi har prøvd alt».

– Når dette er opplevelsen, kan det være ekstra nyttig å diskutere med en utenforstående, en som tvinger deg over til å se på mulighetene. Han oppfordrer flere til å slutte å skrike om de pengene de ikke har, men heller jobbe med de ressursene som finnes. Arne Martin Nytrøen tror ikke på at det ikke finnes muligheter.

Han får folk til å få lyst til å prøve, og å bruke mål som virkemiddel. Han bidrar til å skape en forståelse for at det finnes alternativer – og at du som leder har påvirkningsmulighet. – Lederen må ta rommet for å gjøre det hun eller han syns er nødvendig, innenfor de rammene som er, påpeker han.

Han registrerer at det er et massivt press på å forenkle, og viser til veiledere og forskrifter, verktøy og rapporteringer som ikke alltid er rettet mot behovet hos brukeren. – I iveren etter å forenkle kan troen på strukturelle løsninger bli overdrevent stor. Tiden brukt på rapporter og forklaringer kan ta bort muligheten til å lete frem nye måter å gjøre det på.

Han har stor respekt for den hverdagen mange ledere befinner seg i. – Det er for mye måling og for lite mål, sier han.

– Har du egentlig løst problemet ved å følge instruksene? Spør Arne Martin Nytrøen retorisk. En viktig forutsetning for å lykkes dreier seg om å ha handlefrihet i forhold til målet for tjenestene dine. Handlefriheten er under press. Aktivitetsbaserte mål skygger for hva som betyr noe for brukeren, erfarer Nytrøen.

– Lederne må ha mandat til å se løsninger. Troen på forenkling og effektivisering må ikke hoppe over at det er mennesker som skal gjøre det, understreker Nytrøen. Han vil ikke høre mer om gevinstrealisering før endringene er gjennomført. Først da kan gevinsten tas ut – i form av bedre kvalitet for brukeren.

Han gleder seg over å stadig erfare at det finnes ubrukt kompetanse i teamene. Kompetanser som kan gjøre faget på en annen måte. Nytrøen er en kompetanseoptimist. – Jeg tror folk har mye å by på hvis de får muligheten til det, sier han.

Les mer om Arne Martin Nytrøen her