< Tilbake til aktuelt
Aktuelt, Aktuelt – forside

Hvilken verdi leverer du til dine kunder?

– Ikke vær så opptatt av hva du ønsker å selge, som av hva kunden ønsker å kjøpe, sier Harald Meyer Ottho med et smil. Et tilsynelatende enkelt råd til deg som vil sikre lønnsomhet i forretninger fremover.

Harald Meyer Ottho  har både vært toppleder i internasjonal virksomhet – og daglig leder i et gründerselskap. Begge deler har gitt ham praktisk erfaring i å sikre lønnsomhet. Nå lever han av å gi gode råd. Han liker struktur og å sette erfaringer i system.

Han forlot i sin tid en etablert bransje og fortsatte for en nyetablert virksomhet der salg var nødvendig hver dag. – Det er to forskjellige sider av det å drive butikk, erfarte han.

Han vet mye om å forstå hva kunden faktisk er ute etter. – Det handler om å forstå hvordan vi tjener penger. Det kan endre seg fort. Mange ledere har tro på produktene sine, mens det er medarbeidernes relasjoner til kundene som har mest verdi, påpeker han.

Ottho har fulgt omstillingene i trykkeribransjen og hjulpet lederteam med forretningsmodellering, og det å finne sitt markedspotensiale. Han har sett virksomheter gå fra å trykke bøker og magasiner – til å bli en leverandør av kommunikasjonstjenester for kundene sine. Og lagerhaller for papir gått over til å bli logistikksentraler.

– Det er ikke sånn lenger at man finner opp et produkt som man lanserer med brask og bram. Nå utvikler man kontinuerlig. Modellerer, forklarer Harald Meyer Ottho. – Vi vet det kommer til å bli endringer. Kan vi være først? Den som er først og lykkes, vinner.

Han mener mange har kastet bort store summer ved å utvikle en modell de har steintro på skal fungere, og deretter lansere. Otthos anbefaling er å teste den nye modellen underveis: Skru – teste – lansere i begrenset omfang – se på reaksjonene ute hos kunde.

– Vi ser det i møbelbransjen. Der snakker vi ikke lenger om at kundene vil gå rundt og se på møbler. De vil skape et hjem. Og det kan gjøres på flere måter. Man må beherske flere arenaer.

Harald Meyer Ottho hadde lang fartstid som toppleder før han etablerte seg som rådgiver. – Jeg opplevde at tiden som leder også handlet om å være rådgiver. Men det var en ensom post. Er det noe jeg skulle gjort mer av, er det å ha noen å sparre med. Det bidrar til å se ting fra andre vinkler, bli utfordret og til å få impulser fra andre miljøer.

Nå er det han som er sparringspartner for andre ledere; ledere som ønsker en innovativ og fleksibel forretningsmodell. Det starter enkelt: Hvem er dine viktigste kunder? Hvilken verdi leverer du til kundene?